هفته سوم بارداری | علائم،نکات و راهنمایی های هفته سوم حاملگی

دوران بارداری بدون شک یکی از جذابترین دوران در زندگی زنان است که در عین حال پر استرس نیز هست. بارداری شما، چه خواسته و چه ناخواسته، به مدت نه ماه شما را در چالش بزرگی می اندازد . زمانی که یک تخم از یک یا دو تخمک در هر طرف بدنتان آزاد می شود، بارداری روی می دهد. این تخم از مجرای رحم وارد رحم می شود. این تخم به مدت 24 ساعت در مجرای رحم می ماند که می توان در این زمان توسط اسپرم آن را باردار نمود. اسپرم در حالت شناور ممکن است چند روز طول بکشد تا به تخم برسد و آن را باردار کند. در طی هفته سوم بارداری ، اسپرم در مجرای رحم به تخم می رسد.

هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری

خوب، فرآیند بارداری نیازمند زمان مناسب می باشد: تخم حدود دو هفته بعد از پریود شما از تخمک جدا شده و اسپرم هم تا 5 روز زنده می ماند. این به این معناست که احتمال بارداری شدن بسیار کم است و به همین دلیل زوج های سالم نیز پس از ازدواجشان تا مدت ها بارداری نمی شوند. زمانی که اسپرم به تخم نفوذ کند، ساختار تخم تغییر می کند و هیچ اسپرم دیگری نمی تواند به آن وارد شود. تخم بارور شده به طور متوالی تقسیم می شود و در عرض چند روز، از دیواره رحم گذشته و وارد رحم می شود.

در این زمان، چند صد سلول کوچک توپی شکل تشکیل می شود که بلاستوسیست نام دارد. در مرحله بعد، چسبیدن به غشای موکوس دیواره رحم (آندومتر) می باشد، که منبع اکسیژن و مواد مغذی می باشد. در محل اتصال، بخشی از بلاستوسیست به یک (یا دو) جفت تبدیل می شود. در طی زمانی که بلاستوسیست به آندومتر می چسبد، گونادوتروپین جفتی آزاد می شود، هورمونی که استروژن و پروژسترون تولید می کند و اجازه نمی دهد تخم های جدید به تخمک برسند. از این زمان به بعد، پریود شما متوقف می شود. این داستان بارداری شماست.

هفته سوم بارداری (۱)

جنین شما در هفته سوم بارداری

نمی توان به طور دقیق گفت که چه زمانی بارداری روی می دهد. می دانید که یک تخم از تخمک حدود دو هفته قبل از پریود بعدی تان آزاد می شود، اما نمی توان زمان دقیق آن را شناسایی کرد. علاوه بر این، اسپرم از نیم ساعت تا چند روز زمان می خواهد تا به لوله رحم برسد. پزشکان این مشکل را با محاسبه آغاز چرخه قاعدگی شما حل کرده اند.

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما پزشک قبل از باردار بودن شما، زمان بارداری تان را محاسبه می کند. در هفته سوم جنین شما در مرحله اول به شکل مجموعه ی کوچکی از چند صد سلول که به سرعت در حال تقسیم هستند وجود دارد و رشد آن در طول هفته ها و ماه های آینده ادامه خواهد یافت. سلول های بیرونی به جفت تبدیل می شوند، که به واسطه آن مواد مغذی به جنین شما می رسد و سلول های داخلی به جنین تبدیل می شود. و همانطور که انتظار می رود، جنین در این مرحله بسیار کوچک، به اندازه سر یک سوزن، است.

وضعیت بدن شما در هفته سوم بارداری

ممکن است روزهای اولیه بارداری تان خیلی با روز های قبل فرق نداشته باشد. ممکن  است شما در هفته سوم بارداری تان، هنوز قاعدگی تان متوقف نشده باشد. حتی اگر برای باردار شدن از قبل برنامه ریزی کرده باشید، باز هم هیچ علائم بارداری در روزهای اول پیدا نخواهید کرد. اگر برای باردار شدن اقدام کرده اید و یا حتی اگر فکر می کنید که ممکن است باردار باشید، چرا برای اطمینان آزمایش تست بارداری را انجام نمی دهید؟

امروزه، کیت های تست بارداری خانگی به اندازه آزمایش ادرار یا آزمایش خون دقیق و حتی راحت تر است. قبل از استفاده از این کیت ها، دستورالعمل آن را با دقت مطالعه کنید. اگر نتیجه آن منفی بود، فکر نکنید که باردار نیستید، ممکن است برای مثبت بودن تست شما کمی زود باشد. (اگر پس از تاخیر اولین پریودتان،  چند روز تا یک هفته منتظر بمانید، نتیجه تست دقیق تر خواهد بود.)

وضعیت شکم در هفته سوم بارداری 

در این دوره جنین به قدری کوچک است که روی شکم شما تاثیری نمی گذارد.

علائم بارداری در هفته سوم

اگر چرخه قاعدگی شما منظم باشد، پس اولین و مهمترین نشانه بارداری شما پس از رابطه جنسی بدون حفاظ (بدون کاندوم یا روش های جلوگیری بارداری) ، به تاخیر انداختن پریودتان می باشد. با این حال،  دلایل بسیاری ممکن است موجب به تاخیر انداختن پریود شما شود، اما تست بارداری یک راه مطمئن برای اثبات بارداری شماست. همچنین کیت های بارداری ارزان قیمت و در تمام داروخانه ها موجود هستند، اما ممکن است شما آزمایش خون در کلینیک را ترجیح دهید. همچنین ممکن است شما یکی از این علائم را در دوران بارداری تان مشاهده کنید:

  • تهوع یا استفراغ
  • خستگی غیرمعمول
  • درد سینه
  • تکرر ادرار

سونوگرافی بارداری هفته سوم: آیا در این زمان به  سونوگرافی نیاز دارید؟

هفته سوم بارداری برای سونوگرافی کمی زود است. در اغلب کشورها، اولین سونوگرافی زن باردار بین هفته های 8 و 14 ام  انجام می شود. ​​معمولا در هفته  18-21 ام، سونوگرافی دوباره تکرا می شود.

هفته سوم بارداری (۲)

سبک زندگی در هفته سوم بارداری

با استفاده از موارد زیر، سلامتی جنین تان را تضمین کنید:

  • تا هفته 12 ام، در روز 400 میکروگرم از مکمل اسید فولیک مصرف کنید.
  • پس از آن، دوز مصرفی را افزایش دهید.
  • از رژیم غذایی سالم استفاده کنید.
  • این رژیم غذایی شامل انواع میوه ها و سبزیجات می باشد .
  • سعی کنید مصرف غذاهایی دارای قند و چربی بالا را به حداقل برسانید.
  • اگر سیگار می کشید، حتما آن را متوقف کنید.
  • ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت فرزند خود (و خودتان) انجام دهید.

رابطه جنسی در هفته سوم بارداری

به جز مواقعی که پزشک شما منع تان می کند، می توانید در این زمان رابطه جنسی داشته باشید.

چکاپ بارداری در هفته سوم بارداری 

در اینجا، فهرستی از کارهایی که می بایست در  هفته سوم بارداری انجام دهید ذکر شده است:

  • به محض این که دوره قاعدگی تان به تاخیر می افتد، آزمایش بارداری را انجام دهید.
  • اگر تست بارداری شما مثبت بود، آرامش تان را حفظ کنید و با پزشکتان صحبت کنید!
  • در حین بارداری، در زمینه رژیم غذایی و مصرف مکمل هایتان حتما با پزشکتان مشورت کنید.

منبع flo.health / ترجمه اختصاصی سایت دلبرانه 

بیشتر بخوانید:

هفته اول بارداری | علائم،نکات و راهنمایی هفته اول حاملگی

هفته دوم بارداری | علائم،نکات و راهنمایی هفته دوم حاملگی

علائم بارداری قبل از پریود|چطور قبل قاعدگی بفهمم باردارم؟

علائم بارداری |با دیدن این 10 نشانه باید تست حاملگی بدهید!

ترشحات بارداری|آیا ترشحات دهانه رحم نشانه بارداری است ؟

سارافون بارداری |۵۵ مدل سارافن بارداری مجلسی و خانگی