نگهداری از نوزاد | آموزش مراقبت از نوزادان ( 7 مرحله ساده)

همه می دانیم که نوزادان چقدر کوچک وضعیف هستند و به مراقبت والدینشان نیاز دارند تا از آسیب های مختلف در امان بمانند. آنها به توجه زیاد و ویژه پدر و مادرشان نیازمندند و ممکن است گاهی اوقات نگهداری از یک نوزاد کار پر استرس و دلهره آوری به نظر برسد. اما اگر بدانید که چطور باید از یک نوزاد مراقبت کنید مطمئنا این کار برایتان راحت تر خواهد شد. این مقاله را بخوانید و نکاتی که در آن گفته می شود را دنبال کنید تا به شکلی درست و صحیح بتوانید از نوزاد دلبندتان مراقبت کنید.

نحوه نگهداری صحیح از نوزادان

نگهداری از نوزاد تازه متولد شدهنگهداری از نوزاد (۱)

مراحل نگهداری از نوزاد

  1. نوزادان تازه متولد شده اکثر زمان بیداری شان را به شیر خوردن می گذرانند.

رشد نوزادان در اوایل ماه های تولد بسیار سریع است و برای سرعت بخشیدن به این رشد و تحرک باید از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کنند. قبل از تولد فرزندتان باید درباره نحوه تغذیه او با شیر مادر یا شیر خشک تصمیم بگیرید تا با دانش و آمادگی کامل به استقبال او بروید. یادتان باشد قبل از خروج از بیمارستان اگر در خصوص تغذیه نوزادتان سوالی دارید حتما آن را از پرسنل پزشکی بیمارستان بپرسید.

نگهداری از نوزاد

نگهداری از نوزاد (۲)

  1. پوشک های کثیف نوزاد نشانه خوب غذا خوردن او هستند!

اگر نوزادتان خوب شیر بخورد و به اندازه کافی مواد مغذی دریافت کند مطمئنا نتیجه هضم آنها روی پوشکش دیده می شود! هر نوزاد طی شش هفته اول تولد باید روزی تقریبا 8 تا 10 پوشک مرطوب یا کثیف داشته باشد. بعد از حدودو 6 تا 8 هفته ممکن است این تعداد به روزی 4 تا 6 پوشک برسد. بعضی نوزادان هم ممکن است هفته ای فقط یک یا دوبار اجابت مزاج داشته باشند! یادتان باشد که قبل از تولد نوزاد حتما پوشک بخرید، آن را باز کنید و با نحوه بستن آن دور پای کودک آشنا شوید. گذشته از این برای هر اتفاق ناخوشایندی که هنگام پوشک کردن نوزاد رخ می دهد هم خودتان را آماده کنید!

طرز نگهداری از نوزاد 

نگهداری از نوزاد (۳)

  1. لزومی ندارد هر روز نوزادتان را حمام کنید.

از آنجایی که اکثر نوزادان روی زمین گذاشته نمی شوند و از خاک و آلودگی های دیگر دور هستند پس لازم نیست حتما هر روز نوزادتان را حمام کنید. اما یادتان باشد که باید او را تمیز نگه دارید. مخصوصا نواحی پوشک، زیر چانه و گردن او را همیشه تمیز کنید تا مطمئن شوید که نوزادتان سالم و تمیز است. اگر شبها قبل از خواب نوزادتان با آب ولرم حمام کنید باعث آرامش بیشتر او می شود.

روش نگهداری از نوزاد 

نگهداری از نوزاد (۴)

  1. اگر چه مراقبت از بند ناف نوزاد ناخوشایند است اما حتما باید انجام شود.

هر وقت پوشک نوزاد را عوض می کنید با یک تکه پنبه یا گوش پاک کن اطراف ناف را تمیز کنید. حواستان باشد که بند ناف را نکشید چون ممکن است مانع از بهبودی کامل آن بشود. علاوه بر این یادتان باشد موقع تمیز کردن اطراف بند ناف مطمئن شوید که خون و چرک از آن خارج نمی شود چون ممکن است این اتفاق نشانه عفونت یا پارگی باشد. وقتی نوزادتان به 2 ماهگی رسید بند ناف خودبخود از بدنش جدا می شود و دیگر لازم نیست نگران آن باشید.

آموزش نگهداری از نوزاد 

نگهداری از نوزاد (۵)

  1. نوزاد شما به اسباب بازی نیاز چندانی ندارد چون نمی تواند متوجه آن شود و به جز چهره افراد مختلف به چیزی علاقه نشان نمیدهد.

اگر می خواهید برای نوزادتان اسباب بازی بخرید سعی کنید اسباب بازی هایی بخرید که تضاد رنگی داشته باشند مثل یک قطعه نرم سیاه و سفید که خط های قرمز روی آن باشد چون تفکیک رنگ ها از هم برای نوزادان بسیار سخت است.

نحوه ی نگهداری از نوزاد 

نگهداری از نوزاد (۶)

  1. ماساژ دادن و مراقبت از پوست نوزاد بسیار مهم است.

مطمئنا به عنوان یک پدر یا مادر دلتان می خواهد نوزادتان در نهایت امنیت ، سلامتی و محبت باشد. بنابراین هر روز زمان زیادی را صرف ماساژ دادن او با لوسیون های مخصوص کنید و یا بدن لخت او را روی بدن خودتان بگذارید. این تماس های پوستی برای نوزادی که تازه متولد شده است آرامش میدهد و باعث می شود کم کم به زندگی کردن در محیطی خارج از شکم مادر و شنیدن و احساس کردن افراد دیگر عادت کند.

چگونگی نگهداری از نوزاد 

نگهداری از نوزاد (۷)

  1. خواب کافی هم برای نوزاد و هم برای والدین ضروریست.

هر نوزاد تازه متولد شده باید روزی 16 ساعت بخوابد اما نوزادان معمولا از خواب می پرند. اگر کودکتان به بی خوابی دچار شده ناراحت نشوید. احتمالا دلیلی برای این مساله وجود دارد. اکثر نوزادان هر 2 تا 4 ساعت نیاز به شیر خوردن دارند چون معده نوزاد بسیار کوچک است. کثیف شدن پوشک نیز می تواند یکی از دلایل بی خوابی نوزادتان باشد. بعضی اوقات هم فرزندتان فقط دلش می خواهد او را بغل بگیرید و آرام کنید. از همسرتان برای مراقبت از نوزادتان کمک بگیرید و هر دو به اندازه کافی استراحت کنید و وظایف را بین هم تقسیم کنید.

راهکار نگهداری از نوزاد 

نکات مهم در نگهداری از نوزاد 

  • قبل از خروج از بیمارستان حتما صندلی مخصوص نوزاد در ماشینتان را آماده کنید.
  • بعضی بیمارستان ها تا زمانی که این صندلی را در ماشین نصب نکنید اجازه خروج به شما نمی دهند.
  • همیشه برای هر اتفاقی آماده باشید.
  • قبل از اینکه نوزادتان شروع به چهاردست و پا رفتن کند خانه را بررسی کنید .
  • اشیای کوچک را از دسترس او خارج کنید.
  • ممکن است نوزادتان اشیا را به طرف دهانش ببرد و آنها را قورت بدهد.
  • وقتی نوزادتان شروع به تکان خوردن و چهار دست و پا راه رفتن کرد سعی کنید به او بفهمانید چه چیزهایی خطرناک است.
  • مثلا اگر به سمت یک سیم لخت می رود نشان بدهید که این کار خطرناک است .
  • سعی کنید توجه او را به چیز دیگری جلب کنید.
  • یک سبد یا جعبه مخصوص مراقبت از نوزاد تهیه کنید و آن را دم دستتان بگذارید.
  • 4 تا 5 عدد پوشک، الکل ضد عفونی کننده، ناخن گیر، قیچی، ژل پترولیوم ، گاز پانسمان ( اگر نوزادتان پسر است و قرار است ختنه شود) ، شیشه شیر، لباس های تمیز و پیش بند نوزاد در آن قرار دهید تا در مواقع ضروری و بدون نیاز به روشن کردن چراغ یا ایجاد سر و صدا و بر هم زدن خواب سایر اعضای خانواده بتوانید از آنها استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که صندلی مخصوص نوزاد در ماشینتان به درستی نصب شده است.
  • در صورت لزوم از آتش نشانی محل یا ایستگاه پلیس کمک بگیرید.

چگونه از نوزاد نگهداری کنیم

هشدارهایی که در نگهداری از نوزاد باید به آن توجه کنید: 

  • هرگز نوزادتان را تنها نگذارید.
  • به محض اینکه او چهار دست و پا رفتن و یا نشستن را یاد بگیرد بیشتر در معرض خطر خواهد بود.
  • بسیاری از اشیا می توانند باعث خفگی نوزاد شوند.
  • اگر نمی توانید تشخیص بدهید که یک وسیله می تواند برای نوزادتان خطرناک باشد یا نه ، آن را در لوله کاغذی دستمال توالت بیندازید. اگر آن جسم به اندازه لوله دستمال کاغذی بود ممکن است باعث خفگی نوزادتان شود و نباید اجازه بدهید با آن بازی کند.

چطور از نوزاد نگهداری کنیم 

منبع wikihow / ترجمه اختصاصی سایت دلبرانه 

روشهای نگهداری از نوزادان 

 

بیشتر بخوانید 

مراقبت از نوزاد | چطور باید از نوزاد تازه متولد شده ام مواظبت کنم؟

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده ( آموزش تصویری)

گریه نوزاد | چگونه گریه نوزادم را آرام کنم ؟

آرام کردن نوزاد | چگونه گریه کودک بی قرارم را آرام کنم؟

خواباندن نوزاد | چطور کودکم را بخوابانم؟ (۳ روش ساده)

آروغ زدن نوزاد | چطور آروغ نوزادم را بگیرم؟

درمان نفخ نوزاد | چگونه نفخ شکم نوزاد مان را از بین ببریم ؟

آموزش قنداق کردن بچه | چگونه نوزادم را قنداق کنم؟