مدلو

مدل لباس مانتو و چادر، دکوراسیون و جهیزیه،مدل آرایش، آشپزی و گالری عکس

حل اختلاف | 21 روش مهارت حل اختلافات زناشویی ، خانوادگی ، دوستانه و کاری

حل اختلاف | 20 روش حل اختلافات ( مهارت حل مسئله ) مفید و موثر 

اختلافات و درگیری چیزی بیشتر از عدم تایید یکدیگر و مخالفت است. این موضوع یک مشکل ریشه دار و عمیق بین دو یا چند فرد است که آن ها نگرش خودشان را به یکدیگر دیکته می کنند. چه زمانی که سعی در حل اختلاف با شخص دیگری داشته باشید چه بخواهید به یک زوج که دچار اختلاف شده اند کمک کنید، در فرآیند حل مسئله یکسری شباهت ها وجود دارد. شما باید با آن فرد ملاقات کنید و به صورت واضح با او صحبت کنید. باید خالصانه به حرف های هم دیگر گوش دهید و سعی کنید که موقعیت های همدیگر را درک کنید. در نهایت، باید به یک توافقی برسید که هر دو نفرتان را راضی و خشنود کند.

چطور اختلافات زناشویی ، خانوادگی و دوستانه خود را حل کنیم ؟ 

در این نوشته می آموزیم : 

  1. چطور اختلافات خانوادگی ، دوستانه و زناشویی را حل و فصل کنیم ؟ 
  2. چطور بدون ایجاد دلخوری و ایجاد کمترین مشکل اختلافاتمان را حل کنیم ؟
  3. چطور برای حل مشکل دوستانمان یا یک زوج واسطه گری و میانجی گری کنیم ؟ 
  4. چطور مهارت های حل اختلاف و حل مسئله را بیاموزیم ؟
  5. برای حل اختلافات مهم کاری ، خانوادگی ، زناشویی و دوستانه از چه جملاتی استفاده کنیم؟

حل اختلاف (۱)

مرحله اول پیدا کردن ابعاد اختلاف

1- دنبال واکنش های نامناسب باشید.

مخالفت ممکن است با اختلاف برابر باشد. با این حال، اگر در موقعیتی، شخصی به جای رضایت خیلی احساس افسردگی و ناراحتی و عصبانیت می کند، به رفتار او دقیق تر شوید. این موضوع ممکن است نشان دهنده ی اختلاف و درگیری درونی یا منبع استرس باشد. به معنای دیگر، اگر عصبانیت مستقیما بر سر یک نفر دیگر خالی شود، ممکن است اختلافی داشته باشند که باید حل شود. در هر صورت شما با این اختلاف باید محتاطانه رفتار کنید بنابراین غیرقابل کنترل یا حتی شدیدتر و بدتر نمی شود. برای مثال، عصبانیت بیش از اندازه از دوستتان به دلیل شکستن یک لیوان پلاستیکی یکبار مصرف یک واکنش بی اساس و نامناسب است. به رابطه ی خودتان با آن ها فکر کنید تا بفهمید که شاید رفتار یا کار قبلی شما را عمیقا ناراحت کرده باشد.

حل اختلافات زناشویی

حل اختلاف (۲)

2- به تنش هایی که خارج از جر و بحث و دعوای شما وجود دارد فکر کنید.

اگر با شخصی درگیری دارید، شما یک بیماری مخفی در مورد آن ها دارید، چه بخواهید یا نه در حال حاضر دارید چیزی را انکار می کنید. اگر دیدید که از اینکه وارد اتاقتان می شوید ناراحت می شوید، باید مشکل را حل کنید. طبیعی است که بخواهید اختلاف خودتان با آن ها را پنهان کنید تا از صحبت های ناخوشایند جلوگیری کنید. یک رقابت ساده ممکن است سخت نشان داده شود، اما برای رسیدن به مصالحه و توافق باید احساس آرامش داشته باشید.

حل اختلافات زن و شوهر

حل اختلاف (۳)

3- فکر کنید که دیگران به چه صورت می توانند احساسات شما را تغییر دهند.

این طبیعت و ذات انسان است که به توضیحات و کارهایی که فرد دیگر انجام می دهند تا می گویند توجه کند. با این حال، اگر دیدید که دائما ایده ها یا کارهای دیگران را بدون فکر رد می کنید، احتمالا با آن ها مشکل و اختلاف دارید. قبل از نشان دادن اختلافتان، رابطه ی خود را با آن ها دسته بندی کنید، بنابراین می تواند توضیحات آن ها را ببینید و به صورت جزئی مشارکت کنید.

  • اگر میبینید که همکار شما، برای مثال، گزارشی را می نویسند که همکار دیگر شما آن را برای ویرایش برگشت داده، با دقت بیشتری نگاه کنید. اگر آن ها ساکت ننشستند و با دقت گزارش را نخواندند، ممکن است با نشان دادن اختلافشان کمک کنید. رابطه ی آن ها، احساس آن ها از کار یکدیگر را پررنگ می کند.
حل اختلافات دوران نامزدی

حل اختلاف (۴)

مرحله دوم حل اختلاف با دیگران 

1-آرام باشید.

خلق و خوی شما بر اساس تفاوت های شما کار می کند. بعد از همه، هدف این است که با دیگری صلح را برقرار کنید نه انتقام بگیرید. با احترام با آن ها ارتباط برقرار کنید، در صورت نیاز از طریق میانجی گری، هر دوی شما زمانی باید داشته باشید تا آرام بگیرید. سپس برای یک زمان با هم به توافق برسید و مکانی را برای بحث و حل اختلافتان در نظر بگیرید.

  • با یادآوری اینکه هدف این است که مشکلتان حل شود، نه اینکه نقطه نظر خود را بگویید، آرام بگیرید.
  • روش دیگر این است که از آن ها بخواهید که به شما کمک کنند تا مشکلاتتان را حل کنید.
  • این کار فشار را از روی شما برمیدارد، و باعث آرامش شما می شود.
  • حل کردن مشکل با عصبانیت مخرب و زیان بار است.
  • اگر هر دو طرف ناراحت هستند، استراحت کنید و در آرامش در مورد موضوع مورد نظرتان صحبت کنید.
راه حل اختلافات زناشویی

حل اختلاف (۵)

2- لیستی از نگرانی هایتان را بنویسید.

قبل از اینکه با فرد دیگری ملاقات کنید، بشینید و بنویسید که دقیقا چه عواملی موجب اختلاف شما شده اند. سعیکنید که تاریخچه شخصی و شخصیتی را از این معادله حذف کنید. در مورد ریشه مسئله فکر کنید و چیزی که نیاز است که تغییر بدهید.

حل و فصل اختلافات 

حل اختلاف (۶)

3- به طرف مقابلتان اجازه حرف زدن بدهید.

هنوز هم میتوانید تمامی نقطه نظرات خود را بیان کنید اما اجازه دهید که طرف دیگر هم از مسائل و نگرانی هایش حرف بزند. اگر مخالف حرفایشان هستید باز هم اجازه حرف زدن به آن ها را بدهید، در وسط حرف آن ها پریدن اختلاف شما را بدتر میکند. برای هر دو نفرتان مهم است که نسبت به حل مسئله در مورد مخالفت هایتان صحبت کنید. کار کردن جهت پذیرین اختلاف های دیدگاهی هر طرف در مرکز این فرآیند قرار گرفته است.

روش حل اختلافات خانوادگی

حل اختلاف (۷)

4- سوال بپرسید.

اگر نقطه نظر طرف مقابلتان را درک نمی کنید، از او سوال بپرسید. سکوت کنید تا زمانی که در صحبت طرف مقابلتان مکثی به وجود آید، بنابراین در اینجا دیگر شما نیستید که حرفش را قطع میکنید. سوالات خصومت آمیز یا طعنه آمیز نپرسید. اگر احساس کردید که جواب ها یا دلایل آن ها خنده دار است، به یاد آورید که همانطور که شما حق بیان کردن نظراتتان را دارید، آن ها هم دارند.

برای مثال، یک سوال خوب می تواند به این شکل باشد:

«کی متوجه شدی که به تلفنت جواب نمیدم؟»

این سوال به سادگی به دنبال این است زمانی را برای حل اختلافتان ایجاد کند.

  • یک مثال از سوال بحث برانگیز این است که :«یکی از آن میلیون راه دیگر را برای دسترسی به من امتحان کردی؟» این سوال باعث می شود که به شخص دیگر احساس حماقت و اشتباه دست بدهد. آن فرد را اذیت می کند و حالت تدافعی به خود می گیرد و شما را از حل مشکلاتتان دورتر می کند.
روش حل اختلافات زناشویی

حل اختلاف (۸)

5- خلاق باشید.

سعی کنید که به راه حل های مختلف برای مشکلاتتان فکر کنید. هر دو نفر شما باید سعی کند که قبل از ملاقات با یکدیگر در مورد اختلافتان فکر کند، و سپس زمانی که یکدیگر را ملاقات کردید بحثتان را شروع کنید. سعی کنید که بحثتان را به راه های مختلفی پیش ببرید، به صورتی که احساساتتان جریحه دار نشود و اختلافتان به صورت موثری حل شود.

  • ممکن است مجبور شوید که از راه خودتان صرف نظر کنید. برای مثال، ممکن است ریشه اختلاف شما در این باشد که دوست شما بدون اینکه به شما بگوید ماشینتان را قرض کرده و تقریبا خرابش کرده. آن ها نمیدانند که چرا این موضوع باعث ناراحتی شما شده، و این عدم درک شما باعث عصبانیت شدید شما شده. راه حل ممکن است به این صورت باشد که اگر دوستانتان ماشین شما را در صورتی قرض می کردند که اول به شما می گفتند و با ایمنی رانندگی می کردند دیگر مشکلی پیش نمی آمد.
روش حل اختلافات زن و شوهر

حل اختلاف (۹)

6- وقفه ایجاد کنید.

اگر احساس می کنید که یکی از شما یا هر دو نفر شما بیش از حد احساسی شده، وقفه ای به خودتان بدهید به همان اندازه ای که به آن نیاز دارید. به محض اینکه صدایتان بالا رفت و قبل از اینکه همه چیز به شدت خراب شود، هر چقدر می خواهید به خودتان زمان بدهید. حتی ممکن است زمانی را به فکر کردن برای راه حل پیشنهادی یا روش کاریتان بگذرانید.

روش های حل اختلاف

حل اختلاف (۱۰)

7- از صحبت های منفی دور بمانید.

در عوض اینکه از کلماتی مثل «نمی تونم»، «نمیشه» یا «نه» استفاده کنید، بر روی جملات مثبت تمرکز کنید. کلمات منفی، سخت تر اختلافات را حل می کنند. آن ها بیشتر از این که روی حل مسئله تمرکز کنند روی درگیری و اختلاف تمرکز می کنند. در پایان روز، چیزی که شما می خواهید تا طرف مقابلتان بپذیرد این است که به چه صورت می خواهید به سمت جلو پیش بروید.

  • برای مثال، به طرف مقابلتان چنین جمله ای نگویید: «از اینکه به این صورت ماشینمو گرفتی و چیزی به من نگفتی خوشم نیومد». درحالی که این جنبه مهم اختلاف شما هست، در مرحله حل و فصل اختلاف، این جمله شما را روی گذشته نگه می دارد.
  • در عوض بگویید: «اگر نیاز داری که در آینده از ماشینم استفاده کنی باید یکسری قوانین بذاریم.»
  • این جمله نسبت به اینکه دوباره موضوع را از نو آغاز کند یک راه حل منطقی به شما ارائه می دهد.
روش حل اختلافات

حل اختلاف (۱۱)

8- چیزی را پیدا کنید که می توانید در مورد آن با هم به توافق برسید.

ممکن است اختلاف شما به صورتی باشد که در یک جلسه حل نشود. در مورد اختلافتان به چیزی فکر کنید که دو طرفتان با آن موافق باشید و بعدا در مورد آن موضوع صحبت کنید. برای حل موثر اختلافتان ممکن است بیشتر از یک جلسه زمان ببرد.

  • برای مثال، شاید برایتان منطقی نباشد که هم خانه ی شما بدون پرسیدن از شما ماشینتان را قرض بگیرد. با این حال، با موافقت بر روی این موضوع که حادثه تصادفی که بر روی ماشین شما پیش آمده، همه را ناراحت کرده، شروع کنید.
بهترین روش حل اختلاف

حل اختلاف (۱۲)

9- به دنبال صلح و آشتی باشید.

در بسیاری از اختلافات، فقط یک طرف اشتباه نمی کند، پس به دنبال صلح و آشتی باشید که هر دو طرف را خوشحال کند. همیشه با پیدا کردن راه حلی که هر دو طرف را راضی نگه می دارد، آن شخص بزرگتر باشید. نگذارید به یک رقابت تبدیل شود که ببینید چه کسی منطقی تر است.

  • یک مثال برای صلح و آشتی این می تواند باشد که در شب های آخر هفته و روزهای هفته، امتیاز اتاق خشکشویی را به طرف مقابل و در روزهای آخر هفته و شب های هفته به خودتان بدهید. با یادآوری این موضوع که چه کسی حق استفاده از ماشین خشکشویی را دارد، از درگیری های آتی در مورد اینکه هر دو نفرتان می خواهید در یک زمان لباس هایتان را بشویید جلوگیری می کنید.
راه حل اختلاف زن و شوه

حل اختلاف (۱۳)

مرحله سوم  وساطت در حل اختلاف دیگران

1-فکر کنید که آیا شما واسطه گر خوبی هستید.

ممکن است خودتان را به عنوان یک مشاور ماهر یا یک سنگ صبور ببینید. با این حال، ممکن است برای حل هر نوع اختلافی مناسب نباشید. مطمئن شوید که با هر دو نفر رابطه ی نزدیک اما بی طرفانه ای دارید.

  • اعضای خانواده می توانند به عنوان بهترین واسطه گر برای دعواهای خواهر و برادری باشند.
  • والدین، خواهر و برادرهای بزرگتر یا دوستان برای حل اختلافات شما مناسب هستند.
  • دعواهای کاری کمی حساس تر هستند به این دلیل که برای کنترل جر و بحث در محیط کار قوانین و سیاست های خاصی وجود دارد.
  • سرپرستان یا کارمند منابع انسانی معمولا برای حل اختلافات مناسب هستند.
  • قبل از اینکه به عنوان یک واسطه گر رسمی یا غیر رسمی دخالت کنید، رساله شرکت را بررسی کنید.
راه حل اختلاف نظر

حل اختلاف (۱۴)

2- آن ها را رودرو کنید.

به هر دو طرف بگویید که می خواهید در مورد اختلافاتشان کمکشان کنید. زمانی را پیدا کنید که هر دو طرف بتوانند در مورد مشکلاتشان حرف بزنند. آن ها نمی توانند آزادنه در مورد احساساتشان صحبت کنند تا زمانی که هر دو نفر با یک نیت در اتاق باشند. ممکن است خودشان زمانی را پیدا کنند، یا شما به آن ها پیشنهاد دهید.

  • اگر به این شکل باشد کار آسانی است، برای مثال، برای جر و بحث های کاری
  • سرپرست می تواند به آن ها بگوید که کار کردن با آنها رنج آور است و باید در مورد مشکلاتشان حرف بزنند.
  • دو تا از دوست های خود را درون یک اتاق بیاورید چون ممکن است حل اختلاف شما خیلی ترفندانه باشد. درست ترین روش این است که هر کدام یک از افرادی که می خواهید به آن ها کمک کنید، در مورد مشکلاتشان به طور شفاف صحبت کنند. اگر موضوع خیلی حساس بود، می توانید که هر دو طرف را بدون اینکه از دیگری چیزی بگویید به یک اتاق ببرید. این یک حرکت خطرناک است.
راه حل اختلاف با دیگران
حل اختلاف (۱۵)

3- رهبری را بر عهده بگیرید.

لازم نیست کل صحبت را کنترل کنید، چون می توانید به عنوان یک فرد دست و پاگیر خطاب شوید. با این حال، ممکن است با گفتن چند کلمه شفاف بحث را شروع کنید. بعد از آن، آن ها باید بدانند که اختلافشان برای فرد بی طرف واضح است، و بنابراین مضر است. این واقعیت می تواند اختلاف آن ها را بر سر جای اولش بیارید.

  • برای مثال، شاید نیاز باشد که برای فرزندانتان توضیح بدهید.
  • باید برایشان بگویید که اختلاف آن ها چرا مضر و ناسالم است.
  • به آن یادآوری کنید که چقدر با هم شاد بودند.
  • اگر اختلاف بین فرزندان بزرگتر را کنترل می کنید، شما می توانید خلاصه وار و به صورت رسمی بیان کنید.
  • به آن ها بگویید که اختلاف آن ها برای آدم های اطرافشان اذیت کننده و ناامید کننده است.
  • برای اختلافات کاری، شما ممکن است لیستی از دیدگاه های شخصی دو طرف را داشته باشید که نیاز است تا به صورت قانونی پوشش دهید. اگر ندارید، روش مناسب این است که به آن ها بگویید که اختلاف آن ها بر روی عملکرد کاری آن اثر می گذارد.
  • سیاست های شرکت خود را بررسی کنید تا که بفهمید چه انتظاری از شما دارند.
راه حل اختلاف خانوادگی

حل اختلاف (۱۶)

4-شانس صحبت کردن را به دو طرف بدهید.

مهمترین قسمت این فرآیند این است که به دو طرف اجازه بدهید که شکایت های خود را بیان کنند. سعی نکنید حرف آن ها را قطع کنید مگر اینکه بیش از حد عصبانی شوند یا خصومت آمیز حرف بزنند. نشان دادن احساساتشان کار عادی است، به این دلیل که آن ها تنش ها و فشارهای خودشان را رها می کنند.

 
مهارت های حل اختلاف زناشویی

حل اختلاف (۱۷)

5- به حرف های دو طرف گوش دهید.

ذهنتان را باز بذارید. حتی اگر می دانید که کدام یکی درست می گوید، با دادن زمان کمتر به شخص دیگر برای صحبت کردن مشکل حل نمی شود. شما بدون گوش دادن به شکایت های دو طرف نمی توانید از عهده حل مشکل بربیایید.

مهارت حل اختلاف با دیگران

حل اختلاف (۱۸)

6- اجازه ی بحث کردن را بدهید.

بعد از اینکه هدف بحث را مشخص کردید، آن گاه شما به عنوان ببیننده بی طرف هستید. اگر بحث شدت گرفت یا کسی صحبت نکرد، آزادید که حرف بزنید. با این حال یادتان باشید که این فرصتی که آن دو با هم حرف بزنند نه شما.

مهارت حل اختلاف در خانواده

حل اختلاف (۱۹)

7- اگر مناسب بود، طرف دیگری را بگیرید.

یک طرف ممکن است کاملا اشتباه کند. اگر شما، درستی این موضوع که هر دو طرف درست می گویند را رد کنید ممکن است دیگری را به اشتباه بیندازد. این به این معنا نیست که هر دو طرف برای ماندن در این وضعیت مقصر نیستند. با این حال، موقعیت های خاص مشخص می کند که یک طرف از ریشه دچار اشتباه است.

  • برای مثال، ممکن است اشاره کنید که دوست شما از اینکه بدون اطلاع دوستش ماشینش را قرض گرفته اشتباه کرده.
مهارت های حل اختلاف

حل اختلاف (۲۰)

8- کمی سازش پیشنهاد دهید.

بعد از اینکه حرف های دو طرف را شنیدید، پیشنهاد بدهید. ارائه پیشنهاد باعث می شود که آن ها برای بهترین راه حل درگیر شوند. به عنوان جواب منطقی راه حل هایی ارائه دهید نه بر اساس نظر و ایده خودتان.

  • برای مثال ممکن است برای دوستانتان که در مورد ماشین با هم اختلاف دارند راه حل های زیر را پیشنهاد بدهید:
  • برای جلوگیری از مشکلات آتی می توانید ماشینتان را با یکدیگر استفاده کنید.
  • می توانید ماشینت را به او قرض بدهی، اما برایش قوانینی تعیین کنید.
  • ممکن است نتوانید مشکلشان را حل کنید. اگر برای مشکلشان جواب مشخصی وجود ندارد نیاز نیست که به دنبال راه حل باشید. برای مثال، اگر یکی از شرکا فرد دیگر را ترک کرده، ممکن است راه حل آسانی در پیش نداشته باشید. با این حال، بازگو کردن حسشان به صورت شفاف ممکن است هر دو طرف را آرام کند.
مهارت حل مسئله 

حل اختلاف (۲۱)

9- آن ها را به حل کردن مشکلشان تشویق کنید.

باید سعی کنید که در مورد حل اختلافشان در حالت مثبت کمک کنید. آن ها را تشویق کنید که به یکدیگر بگویند که دیگر هیچ کینه از هم به دل ندارد. به احساساتشان توجه کنید. مجبور نکنید زمانی که هنوز آماده نیستند، همدیگر را ببوسند یا به یکدیگر دست بدهند. این کار ممکن است دوباره آن ها را به حالت عصبانیت برساند.

  • از اینکه به آن ها بگویید تا از یکدگیر معذرت خواهی کنند دوری کنید.
  • همین که دوباره رابطه ی خوبی برقرار کنند انگار که از یکدیگر معذرت خواهی کرده اند.
  • گفتن کلمه ی معذرت می خواهم، برای بسیاری از افراد نقطه ی شروع اختلاف است، و زمانی که آماده باشند خودشان به هم می گویند.

منبع wikihow

ترجمه اختصاصی از سایت دلبرانه 

 

بیشتر بخوانید :

مهارت حل مسئله | ۵ کلید برای داشتن یک رابطه سالم و طولانی

ازدواج سالم | چگونه یک ازدواج درست و سالم داشته باشیم ؟

ازدواج موفق چیست | چگونه ازدواج سالم و موفقی داشته باشیم ؟

رابطه خوب با فرزندان | چگونه با فرزندان رابطه دوستانه داشته باشیم ؟

چکار کنم پیش خانواده همسرم عزیز شوم ؟ + راه های محبوبیت 

اعتماد به همسر | چگونه به همسرم اعتماد کنم ؟ (۶ نشانه برای اعتماد )

 

مهارت حل مسئله در روانشناسی
مهارت های حل مسئله 

حل اختلاف

حل مساله

مهارت حل اختلاف

مهارت حل مسئله

۹۷/۱۰/۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه نویسندگان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی